Innan köpet

1, Måste jag registrera mig för att handla hoss er?
Nej, du kan handla hos oss som en gäst.

2,Hur vet jag att min beställning har gått igenom?
Du bör komma till orderbekräftelse sidan i webbutik och sen få en orderbekräftelse via mail med alla detaljer: din kontaktinfo, leveransadress, betalsätt, leveranssätt, produkter, priser, antal, totalsumma. Var noga med att kolla att informationen stämmer innan du skickar iväg din beställning.

3, Varför har jag inte fått någon orderbekräftelse?

Om du inte har fått någon orderbekräftelse, är största risken är att bekräftelsemailet har markerats av ditt mailsystem som skräppost. Kolla i din skräppostkorg och avmarkera som skräppost.
Annars kan det bero på att du angav fel e-postadress vid beställningen eller ett fel inträffade medan du genomförde beställingen.
Vänligen Kontakta oss om du inte har fått någon orderbekräftelse så kan vi kontrollera din order och skicka en ny orderbekräftelse till dig.

4, Det går inte att beställa. Hur går jag tillväga?
Kontakta oss så ska vi hjälpa dig att göra en beställning.

5, Hur betalar jag?
Om du valde att betala via Swish, Banköverföring, Bankgiro, står betalningsinstruktion i orderbekraftelsen. Om du valde att betala via Kreditkort, Bankkort, Payson eller Paypal, genomför betalningen direkt i webbutiken.

6, Kan jag beställa mot Postförskott?
Tyvärr går detta inte just nu.

7, Kan jag lägga till / byta varor eller avbeställa när min beställning redan är gjord?
Det går bra att lägga till, byta eller avbeställa varor innan din betalning är genomförd. Dessefter går det tyvärr inte att komplettera, ändra, eller avbeställa varor.

8, Kan jag beställa från eller skicka till ett annat land än Sverige?
Ja, vi säljer internationellt.

9, Vad kostar frakten?
Vi skickar just nu via Postnord och DHL. Frakten är deras officiella frakter plus 3-10 kr till emballage och förpackningsarbete beroende på varornas andel och förpacknings svårighet.


10, Finns varan i lager?
Alla varor som går att beställa i vår webbutik finns i lager. Slutsålda varor markeras som "Slut i lager" och de går då ej att beställa.

11, Jag är under 18 år, får jag handla hos er?
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att beställa från oss.


Efter köpet

1, Hur lång är leveranstid?
Vår leveranstid är 1 - 5 arbetsdagar efter vi mottagit din betalning.

2, Jag tänker inte gå och hämta ut leveransen, vad kan hända?
?
Outlöst paket debiterar vi expeditionsavgift, returfrakt och hanteringskostnader, f.n. totalt 260 kr.

3, Jag har inte än fått min order, vad har hänt?

Vi skickar alltid meddelande via mail när din order lämnar vårt lager.

DHL & Postnord spårbart: det står alltid sändningsnummer i meddelandet och du kan följa paktet själv. Misstänker du något har gått fel, vänligen Kontaktar oss genast.

Postnord ej-spårbart: paketet dyker inte upp kan det vara av flera anledningar:
* Paketet får inte plats i brevlådan. Då lämnas det utanför brevlådan / dörren. Ej-spårbart är därför inte rekommenderas för varorna som inte få plats i din brevlåda. 
* Kolla gärna om du angav korrekt adress vid beställningen. I fall av fel adress, får vi vänta på returen och göra leverans på nytt efter mottagen retur.
* Paketet har försvunnit i posthanteringen.
Valde du Postnord ej-spårbart kan vi tyvärr inte göra någonting annat än att erbjuda dig ersättningsprodukter till 50% rabatt. Frakten tillkommer som vanligt.

4, Jag råkade beställa fel, vad gör jag?
Om du har beställt fel, får du byta inom 14 dagar från att ordern skickas från giftoyo.se. Du betalar 69 kr för bytet som ska täcka emballage och administrationsavgift. Frakten tillkommer som vanligt.

5, Varorna blir skadade under transport, vad ska jag göra?
DHL & Postnord Spårbart:
* Synliga skador ska anmälas genast vid godsets mottagande och antecknas i transportdokument eller i annan handling. Anteckningen ska bestyrkas av DHL:s representant.
* Dolda skador ska anmälas till oss snarast, dock senast tre (3) dagar efter mottagandet. Tydliga foton på skadade varor och alla emballage måste bifogas. Skadade varor och alla förpackningsmaterial bör sparas för eventuella framtida diskussioner om transportskadorna med giftoyo.se.
* Om du missade att göra så, behandlar vi dessa transportskador som transportskador hos Postnord.
* Om reklamation av transportskadan blir godkänd av giftoyo.se, ett nytt utskick av ersättningsvara ska genomföras inom 2 arbetsdagar. Återbetalningen görs endast när skadad vara är slut i lager.

Valde du Postnord ej-spårbart: Tyvärr ger Postnord ingen garanti och ersättning alls. Därför rekommenderar vi att du skickar ömtåliga eller viktiga varor via DHL och följer vår ovanstående instruktion. I fall transportskador hos Postnord händer, kan vi tyvärr inte göra någonting annat än att erbjuda dig ersättningsprodukter till 50% rabatt. Frakten tillkommer som vanligt.

6, Hur gör jag om jag har fått fel vara?
Om vi har skickat fel vara till dig, vänligen Kontakta oss. Vi återkopplar med vidare instruktioner.

7, Hur gör jag om jag vill göra en reklamation?
Om produkten har originaldefekt har du reklamationsrätt. Det är dock en förutsättning att dessa fel eller brister inte har uppstått som följd av misskötsel, fall på marken, felaktig användning eller annat skadeframkallande beteende.

Observera också att vi har gjort allt för att visa så exakt som möjligt färgerna på produkterna. Men de färger du ser i en webbutik beror på din apparat, din skärms grafikkort, skärmkvalitet, ljusstyrka osv. Därför kan vi inte garantera att din bildskärm kommer att visa exakt alla färger och du kan inte reklamera pga att du är inte nöjd med färgerna.

Vänligen skickar reklamationsanmälan tillsammans med detaljerade beskrivning och tydliga foton på felen eller bristerna till: support@giftoyo.se

Skicka inte tillbaka en produkt utan att först ha kontaktat oss och fått din retur godkänd.

8, Får jag ångrar mitt köp?
Du har 14 dagars ångerrätt om det totala ordervärdet överstiger 400 kronor (exkl. frakt) enligt distans- och hemförsäljningslagen (2 kap. 1 § 3 st., se mer här), förutsatt att produkterna är oanvände och oskadade och returneras i originalförpackning. Frakten som du egentligen betalade till transportören kan tyvärr inte återbetalas.

Du som kund står för returfrakten vid öppet köp och måste vid förfrågan kunna bevisa att du skickat produkterna, så be alltid om ett kvitto från transportören. 

Ska du returnera produkten så måste du alltid Kontakta oss först. Följande är instruktion för att skaffa returförfrågan
* Logga in på "Mitt Konto"
* Klicka på "Min orderhistoria" och sen "Detaljer" efter ordern som du vill returnera
* Markera framför produkt(er) som du vill returnera och ge en förklaring till returen i fältet under "Varuretur"
* Klicka på "Begär en retur" och vänta på vår bekräftelse

Vad vänlig och skicka aldrig retur av varan innan du har fått vår bekräftelse.